قالب وبلاگ


نیلوفرانه
بسراغ من اگر می ایید...... 
نویسندگان
نظر سنجی
بنظر شما کدام یک از مطالب وبلاگ بهتر از سایر مطالب است؟








پیوندهای روزانه
دانستن این‌كه با پرهیز از برخی غذاها و خوردن برخی از آن‌ها می‌توانید شاد‌تر باشید، می‌تواند كلیدی برای موفقیت و شادی در زندگی روزانه شما باشد. در واقع وقتی شما شاد و خوشحال هستید و این حس و حال خوشایند منشا یك رفتار ذهنی مثبت در شما می‌شود، این رفتار مثبت در تمامی ابعاد زندگی شما تاثیر خواهد گذاشت.


                                    IRFREEUP-آپلود سنتر ایرانیان
برای رعایت نكات مربوط به یك الگوی زندگی سالم باید اراده كافی داشت. بسیاری از مردم در همین مرحله از رعایت این نكات خسته شده و رژیم و ورزش را كنار می‌گذارند اما آیا تا به حال به این نكته توجه كرده‌اید كه وقتی سرحال و شاد هستید، وزن كم كردن یا خوردن غذاهای سالم چقدر كار ساده‌تری است؟ در واقع وقتی شما شاد و خوشحال هستید و این حس و حال خوشایند منشا یك رفتار ذهنی مثبت در شما می‌شود، این رفتار مثبت در تمامی ابعاد زندگی شما تاثیر خواهد گذاشت از جمله در غذا خوردن، ورزش كردن و خلاصه در رعایت یك الگوی زندگی سالم و مثبت. از آن‌طرف هم می‌شود گفت، خوردن برخی غذاهای خاص می‌تواند با افزایش احساس شادی و خوشحالی در شما سرمنشا یك احساس مثبت باشد. بنابراین غذا خوردن از هر 2 جنبه می‌تواند ارتباط مستقیمی با حس و حال شما داشته باشد.



شیرینی می‌خوری خوشحال می‌شوی اما چاق هم می‌شوی

شادی ناشی از خوردن برخی غذاهای خاص به واسطه برخی فعل و انفعالات شیمیایی در مغز اتفاق می‌افتد. كلیدی‌ترین ماده در این میان سروتونین نام دارد. سروتونین یك میانجی عصبی است كه در بین سلول‌های مغزی فعالیت می‌كند. وظیفه اصلی سروتونین ایجاد حس و حال خوب در انسان است و كسانی كه به هر دلیلی ترشح سروتونین در مغزشان از حد طبیعی كمتر است دچار افسردگی و بدخلقی می‌شوند. بنابراین برای درمان بیماران مبتلا به افسردگی داروهایی تجویز می‌شود كه با روش‌های مختلف سطح سروتونین مغز را بالا ببرد. وجود برخی چربی‌ها برای عملكرد صحیح سروتونین ضروری است مثلا روغن ماهی، روغن بزرك و روغن گردو. در عین حال سروتونین با كاهش گرسنگی غذا خوردن را به عملی لذت بخش تبدیل می‌كند. حال سوال اینجا است كه اصلا سروتونین چطور تولید می‌شود؟ سروتونین از ماده‌ای به نام تریپتوفان تولید می‌شود. تریپتوفان نوعی اسید آمینه است. برخی از مواد‌غذایی می‌توانند به‌صورت سریع و جهشی مقدار سروتونین بدن را افزایش دهند. غذاهایی مانند انواع شیرینی، چیپس، نان سفید، برنج سفید و سایر غذاهای فرآوری شده. این غذاها غنی از تریپتوفان در كوتاه مدت باعث افزایش مقدار سروتونین می‌شوند اما به همان سرعت هم تاثیر آن‌ها از بین رفته و میل به گرسنگی با حدت و شدت بیشتری به فرد هجوم می‌آورد. به عبارت دیگر به همان سرعتی كه سطح تریپتوفان در بدن شما كاهش یابد به همان سرعت هم میل شما به خوردن غذاهای شیرین افزایش می‌یابد. این یكی از دلایلی است كه چرا وقتی مغز با كاهش سروتونین روبه‌رو می‌شود، تمایل شما برای خوردن غذاهای شیرین به‌عنوان یك راه‌حل سریع اما موقتی جبران كمبود این ماده افزایش می‌یابد. بنابراین نتیجه این می‌شود كه شما بازهم شیرینی می‌خورید، سروتونین موقتا بالا می‌رود و دوباره با كمبود آن روبه‌رو می‌شوید، دوباره شیرینی می‌خورید و این چرخه همچنان ادامه پیدا می‌كند. نتیجه‌اش هم می‌شود چند كیلو اضافه وزن كه به‌صورت چربی، اعصاب شما را به هم می‌ریزد. همین اعصاب خردی سطح سروتونین را بازهم پایین‌تر می‌آورد و تمایل به خوردن شیرینی افزایش می‌یابد و....حدس زدن بقیه‌اش هم چندان كار سختی نیست.
                IRFREEUP-آپلود سنتر ایرانیان
یك راه‌حل فوق‌العاده

به هر حال شما می‌توانید با خوردن غذاهایی كه با روندی ثابت تریپتوفان آزاد می‌كنند سطح سروتونین خود را به‌مدت طولانی و البته به شكل طبیعی بالا نگه دارید. سطح بالای سروتونین حس و حال شما را بهتر كرده و باعث القای شادی و سرزندگی می‌شود. در عین حال همزمان موجب می‌شود، ولع شما برای غذا خوردن كاهش پیدا كند. چه چیزی بهتر از این می‌خواهید؟! حفظ سطح مناسب تریپتوفان برای متعادل كردن حس و حال و رفتارهای شما امری ضروری است. زیرا مهم‌ترین عامل در برطرف كردن احساس افسردگی و غم و غصه است. به علاوه آزاد شدن آرام تریپتوفان از غذاهای غنی از این ماده به‌مدت طولانی‌تری احساس «خوب بودن» را در شما حفظ می‌كند. نكته بسیار مهم در مجموع این 2 احساس مثبت كاهش تمایل شما در خوردن غذاهای شیرین و پر‌خوری عصبی است. در نتیجه اگر بتوانید در درازمدت سطح تریپتوفان بدن خود را به واسطه خوردن غذاهای مفید غنی از این اسید آمینه بالا نگه دارید هم می‌توانید به‌مدت طولانی‌تری احساس مثبتی داشته باشید و هم در روند كاهش وزن خود با پیشرفت بیشتری روبه‌رو می‌شوید.

سفره‌ای كه شادتان می‌كند

مواد غذایی كه در اینجا معرفی می‌شوند همه غنی از تریپتوفان بوده و در عین حال همگی غذاهایی سالم و مملو از مواد مغذی محسوب می‌شوند كه تقریبا در تمامی رژیم‌های غذایی توسط متخصصان توصیه می‌شوند مثل گوشت ماهی، مرغ و سایر ماكیان مانند بوقلمون، كبك، قرقاول، پنیر كم چرب به‌خصوص پنیر شیر بز، موز، تخم‌مرغ، انواع مغزهای خام مثل گردو، فندق، بادام و پسته، جوانه گندم، آووكادو، شیر كم چرب، لوبیا، نخود، نخود فرنگی، سویا، سیب‌زمینی، نان سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای البته به مقدار كم. 

برای آن كه گیرنده‌های شادی شما سالم باشد 

پیروی از یك رژیم غذایی متعادل حاوی برخی از این مواد‌غذایی باعث افزایش احساس شادی در شما می‌شود. در نتیجه خوردن مقادیر كمی از غذاهای نشاسته‌ای پیچیده مثل برنج قهوه‌ای یا سیب‌زمینی پخته یا تنوری، نان سبوس‌دار و نان جو در كنار غذاهای پروتئینی مانند انواع مغزها، پنیر، شیر و گوشت مرغ یا ماهی، انسولین خون را نیز در حد متعادلی افزایش می‌دهد. سروتونین به‌عنوان یك میانجی عصبی در مغز برای انتقال موفقیت‌آمیز پیام‌های عصبی به گیرنده‌های سالم نیاز دارد.(فرض كنید یك آنتن دیجیتال بالای پشت‌بام دارید كه می‌تواند بهترین تصاویر تلویزیونی را دریافت كند ولی گیرنده تلویزیون شما خراب و معیوب باشد. در این صورت تصویر جالبی را نخواهید دید.) این گیرنده‌های شیمیایی از چربی‌هایی ساخته می‌شوند كه در ماهی و مكمل‌های روغن ماهی و روغن بادام یافت می‌شوند. با مصرف روزانه این چربی‌ها در كنار آزاد شدن آرام تریپتوفان از غذاهای غنی از این ماده در یك دوره 3 یا 4 ماهه، افسردگی و احساس بد و ناخوشایند به میزان قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌یابد. فقط یادتان باشد برای این‌كه این احساس شادی و نشاط پایدارتر باشد از غذاهایی كه آرام تریپتوفان آزاد می‌كنند استفاده كنید.
بر گرفته ازhttp://www.bartarinha.ir
نویسنده:فرشته



طبقه بندی: پزشکی سلامت،
[ دوشنبه 4 مهر 1390 ] [ 11:51 ب.ظ ] [ شهاب ش ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

رد پایت بر غزل هایم چه زیبا مانده است
از تو وعشقت برای من همینهامانده است
کوله بارت رابدقت بستی اما خوب من
خاطرات خوب تودرذهن من جامانده است
سهم من بودی و هستی از تمام زندگی
گرچه،سهم من فقط درخواب ورویامانده است
عابر پس کوچه های خلوت تنهایی ام
بی تو اینجا، کوچه هم تنهای تنها مانده است
آمدی گفتم خدایا ماندگارش کن ولی
گر چه رفتی باز فریاد خدایا مانده است
بی تو،شب انقدرتاریک است،گویاماندنیست
من،نمیدانم امیدی هم به فردا مانده است
می روی دریا به جزر ممتدی اما بدان
ساحلت در ارزوی مد دریا مانده است
موضوعات
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
Online User
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
با کلیک روی +۱ ما را در گوگل محبوب کنید

ابزار وب

كد تقویم

ساخت كد صوتی آنلاین

كد تصویر تصادفی

دریافت كد بازی آنلاین تصادفی

تماس با ما
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو